dinsdag 30 juni 2015

Administratieve uitvoering zorgtaken in control


Met ingang van 1 januari 2015 is de grootste bestuurlijke hervorming in Nederland in werking getreden. De thuiszorg, de jeugdzorg, de ouderenzorg en zorg voor mensen met een beperking zijn vanaf deze datum grotendeels verantwoordelijkheid van de gemeenten. In het afgelopen jaar is er bij de gemeenten veel gebeurd om dit te bewerkstelligen. Hoe stuur je begin 2015 als gemeente op de kwaliteit van de zorg? Wat heeft prioriteit en over welke instrumenten beschik ja als gemeentebestuur?
 
Administratieve Organisatie
Regel dat de administratieve organisatie adequaat is ingericht en aangepast is aan de nieuwe situatie zodat inzichtelijk wordt welke cliënt welke zorg van welke zorgaanbieder ontvangt, welke kosten er mee gemoeid zijn of elke cliënt een indicatie heeft en dat naar aanleiding van deze indicatie de juiste zorg wordt ingekocht en dat deze zorg ook daadwerkelijk geleverd wordt. Verder is van belang dat de administratieve processen tijdig en volledig de juiste managementinformatie geven zoals inzicht in de kosten en de kostenontwikkeling, het aantal cliënten dat zorg ontvangt en de geleverde prestaties van de zorgaanbieders.

Bij de betaling van de eerste zorgfacturen in januari 2015 is het onder andere zaak, dat betaald wordt voor prestaties die geleverd zijn en die geïndiceerd zijn.

Juridische kwaliteit
De gemeente is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning volgens de WMO 2015. Dat wil dus zeggen dat de gemeenten samen met cliënten, cliëntorganisaties en zorgaanbieders kwaliteitsstandaarden moeten ontwikkelen die voldoet aan de eisen van artikel 3.1 WMO 2015. In dit artikel staat dat de aanbieder zorg verleent die van een goede kwaliteit is. Daarvoor moet de zorg in elk geval veilig, doeltreffend en cliëntgerichtheid worden verstrekt, afgestemd zijn op de behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg, die de cliënt ontvangt en door een professionele beroepskracht wordt uitgevoerd.

Hoe realiseert u dat? Wij adviseren om met vastgestelde en goedgekeurde kwaliteitsstandaarden te werken en de kwaliteit van het proces en de kwaliteit van de zorgverlening periodiek te toetsen.

Dossiervorming
Uiteraard zal er van iedere cliënt een dossier bijgehouden moeten worden, waarin de besluitvorming is opgenomen. Het dossier zal niet alleen dienen om de kwaliteit van de administratieve processen en de kwaliteit van de aangeboden zorg te toetsen, maar ook zal het dossier naast de beslissing over de indicatie van de cliënt de basis zijn voor een procedure bij de bestuursrechter. Daarvoor zal het dossier dus op orde moeten zijn, dat wil zeggen dat de hulpvraag, het overleg met de cliënt en alle voortvloeiende afspraken in het dossier duidelijk moeten zijn vastgelegd.

Duidelijk is dat actief sturen op de kwaliteit van de gemeentelijke zorgtaken een must is. Daarbij kan niet voorbij worden gegaan aan de juridische aspecten. Ons advies is in ieder geval:
-        Zorg ervoor dat de administratieve organisatie niet alleen goed is ingericht, maar ook beschreven, toetsbaar en transparant is;
-        Toets de kwaliteit van de zorgverlening aan de vastgestelde kwaliteitsstandaarden;
-        Zorg dat het proces van de besluitvorming terug te vinden is in het cliëntdossier.

Dit artikel is geschreven in co-creatie met Henri Vogel en is in januari 2015 verschenen op www.juridische kwaliteitszorg.nl/bestuurlijke hervorming in de zorg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten