Contractbeheer
Heeft
u inzicht in uw contracten? Weet u wat de afspraken zijn, die uit die
contracten volgen? Welke acties vragen die contracten en wie is daar
verantwoordelijk voor? Hoeveel contracten heeft u lopen en wanneer lopen deze
contracten af? Weet u wat uw contracten kosten?
Kunt
u antwoord geven op deze vragen, dan heeft uw organisatie een
contractenregister en doet uw organisatie aan contractbeheer. Wanneer u daar
geen of een moeizaam antwoord op kunt geven, is het volgende artikel
interessant.
In
dit artikel komt aan de orde wat contractbeheer is, waarom contractbeheer
belangrijk is. En hoe u met contractbeheer risico’s en kosten kunt vermijden of
beperken.
Wat is contractbeheer?
Contractbeheer
is het fysiek en digitaal beheer van contracten, zodat de juiste informatie
op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is.
Dat
wil zeggen dat u op één plek alle relevante gegevens over elk contract
systematisch in een databank registreert.
En
niet alleen contracten registreren, maar daar ook informatie over die
contracten uit kunnen halen. Zoals bijvoorbeeld: wat zijn de afspraken uit dit
contract, wie in de organisatie is verantwoordelijk voor de nakoming van dit
contract, wanneer loopt dit contract af.
Waarom is contractbeheer belangrijk?
Een
goede registratie voor contracten is kostenbesparend. U ziet welke contracten
zijn afgesloten, zodat dubbele contracten over hetzelfde onderwerp worden
vermeden.
Contracten
worden niet eindeloos stilzwijgend verlengd, maar u bekijkt van tijd tot tijd
of contracten nog nodig zijn.
Een
leuk voorbeeld dat ik ergens las: een gemeente had een contract voor
liftonderhoud afgesloten voor diverse panden. Door het invoeren van
contractbeheer werd duidelijk dat er betaald werd voor liftonderhoud voor een
pand dat allang geen eigendom meer was van die gemeente.
Kortom
als u een goede contractregistratie en daarbij behorend contractbeheer hebt:
-
weet
u met welke leveranciers u zaken doet en waarover;
-
weet
u aan welke verplichtingen u bij elk contract moet voldoen;
-
kunt
u op tijd uw contracten verlengen en ook daarover vooraf intern goed en tijdig besluiten;
-
voorkomt
u dat stilzwijgend contracten worden verlengd, die niet meer nodig zijn.
Hoe zet u contractbeheer op?
Om
te zorgen dat u van alle contracten alle ins en outs weet, is het opzetten van
een contractenregister belangrijk én noodzakelijk.
Om
een goed contractenbeheer te bereiken:
-
inventariseert
u alle contracten in uw organisatie;
-
bepaalt
u welke gegevens u van contracten wilt vastleggen;
-
bepaalt
u welke rapportages u periodiek en automatisch uit het contractenregister wilt
ontvangen;
-
legt
u alle bestaande én nieuwe contracten vast in het contractenregister;
-
zorgt
u er voor dat het vastleggen van een contract in het contractenregister
onderdeel is van uw administratieve organisaties en procedures;
-
zorgt
u er voor dat periodieke rapportages automatisch gegenereerd worden en dat dit
ook deel uitmaakt van uw administratieve organisatie en procedures.
Hierdoor
bespaart u kosten, weet uw organisatie het aantal contracten en het aantal
leveranciers en kunt u tijdig contracten opzeggen of tijdig verlengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten