Met ingang van 1 januari 2015 is de
grootste bestuurlijke hervorming in Nederland in werking getreden. De
thuiszorg, de jeugdzorg, de ouderenzorg en zorg voor mensen met een beperking
zijn vanaf deze datum grotendeels verantwoordelijkheid van de gemeenten. In het
afgelopen jaar is er bij de gemeenten veel gebeurd om dit te bewerkstelligen. Hoe
stuur je begin 2015 als gemeente op de kwaliteit van de zorg? Wat heeft
prioriteit en over welke instrumenten beschik ja als gemeentebestuur?
Administratieve Organisatie
Regel dat
de administratieve organisatie adequaat is ingericht en aangepast is aan de
nieuwe situatie zodat inzichtelijk wordt welke cliënt welke zorg van welke
zorgaanbieder ontvangt, welke kosten er mee gemoeid zijn of elke cliënt een
indicatie heeft en dat naar aanleiding van deze indicatie de juiste zorg wordt
ingekocht en dat deze zorg ook daadwerkelijk geleverd wordt. Verder is van
belang dat de administratieve processen tijdig en volledig de juiste
managementinformatie geven zoals inzicht in de kosten en de kostenontwikkeling,
het aantal cliënten dat zorg ontvangt en de geleverde prestaties van de
zorgaanbieders.
Bij de
betaling van de eerste zorgfacturen in januari 2015 is het onder andere zaak,
dat betaald wordt voor prestaties die geleverd zijn en die geïndiceerd zijn.
Juridische kwaliteit
De gemeente
is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit van de maatschappelijke
ondersteuning volgens de WMO 2015. Dat wil dus zeggen dat de gemeenten samen
met cliënten, cliëntorganisaties en zorgaanbieders kwaliteitsstandaarden moeten
ontwikkelen die voldoet aan de eisen van artikel 3.1 WMO 2015. In dit artikel
staat dat de aanbieder zorg verleent die van een goede kwaliteit is. Daarvoor
moet de zorg in elk geval veilig, doeltreffend en cliëntgerichtheid worden
verstrekt, afgestemd zijn op de behoefte van de cliënt en op andere vormen van
zorg, die de cliënt ontvangt en door een professionele beroepskracht wordt
uitgevoerd.
Hoe
realiseert u dat? Wij adviseren om met vastgestelde en goedgekeurde
kwaliteitsstandaarden te werken en de kwaliteit van het proces en de kwaliteit
van de zorgverlening periodiek te toetsen.
Dossiervorming
Uiteraard
zal er van iedere cliënt een dossier bijgehouden moeten worden, waarin de
besluitvorming is opgenomen. Het dossier zal niet alleen dienen om de kwaliteit
van de administratieve processen en de kwaliteit van de aangeboden zorg te
toetsen, maar ook zal het dossier naast de beslissing over de indicatie van de
cliënt de basis zijn voor een procedure bij de bestuursrechter. Daarvoor zal
het dossier dus op orde moeten zijn, dat wil zeggen dat de hulpvraag, het
overleg met de cliënt en alle voortvloeiende afspraken in het dossier duidelijk
moeten zijn vastgelegd.
Duidelijk
is dat actief sturen op de kwaliteit van de gemeentelijke zorgtaken een must is.
Daarbij kan niet voorbij worden gegaan aan de juridische aspecten. Ons advies
is in ieder geval:
-
Zorg
ervoor dat de administratieve organisatie niet alleen goed is ingericht, maar
ook beschreven, toetsbaar en transparant is;
-
Toets
de kwaliteit van de zorgverlening aan de vastgestelde kwaliteitsstandaarden;
-
Zorg
dat het proces van de besluitvorming terug te vinden is in het cliëntdossier.
Dit artikel is geschreven in
co-creatie met Henri Vogel en is in januari 2015 verschenen op www.juridische kwaliteitszorg.nl/bestuurlijke hervorming in de zorg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten